niedziela, 28 maj 2023 12:24

Na czym polega rebranding i kiedy najczęściej się go przeprowadza?

Rebranding Rebranding

Rebranding polega na przeprojektowaniu marki. Służy do zmiany jej wizerunku oraz pozycjonowania na rynku. To skomplikowany, złożony i wielowymiarowy proces, który pozwala na skuteczną zmianę najważniejszych elementów, które wspólnie tworzą markę. Warto decydować się na jego wykonanie tylko w wyjątkowych sytuacjach – zmiany, które wprowadza rebrandning są bowiem radykalne i często niemożliwe do odkręcenia bez szkody dla marki i jej wizerunku.

 

Czym jest rebranding? Czy sama zmiana logo wystarczy, aby odświeżyć wizerunek marki?

Rebranding jest bardzo często utożsamiany ze zmianą logo. Wielu osobom wydaje się, że to właśnie logo jest sercem każdej marki i jego zmiana pozwala na rozpoczęcie działalności praktycznie od nowa, z czystą kartą. Nie jest to jednak prawda, a sama zmiana logo zdecydowanie nie jest rebrandingiem. Proces ten sięga bowiem znacznie głębiej i obejmuje praktycznie wszystkie obszary funkcjonowania marki – od jej oprawy wizualnej, której częścią jest właśnie logo, poprzez wartości i sposoby komunikacji z klientami, a kończąc na jej pozycji w branży.

W dzisiejszych czasach rośnie liczba marek, które rozważają poddanie się rebrandingowi. Jest to jedna z najważniejszych i najbardziej odpowiedzialnych decyzji wizerunkowych, jakie można podjąć. Z rebrandingiem wiąże się bowiem całkowita zmiana sposobu postrzegania marki, która może być jednak pożądana w niektórych sytuacjach. Warto więc bliżej zapoznać się z najczęstszymi powodami, dla których inne firmy podjęły decyzję o rebrandingu oraz obiektywnie, najlepiej przy wsparciu specjalistów od rebrandingu ocenić, czy w naszej sytuacji takie postępowanie także ma szansę się sprawdzić.

czym jest t rebranding

Dlaczego marki decydują się na rebranding? Jakie mają ku temu powody?

Rebranding jest korzystnym rozwiązaniem, jeśli marka chce uporządkować swoje działania. Dotyczy to szczególnie dynamicznie rozwijających się, młodych przedsiębiorstw, które dążą do usystematyzowania swojej działalności. Na rebranding, którego celem jest uporządkowanie działań, najczęściej decydują się małe i średnie firmy, jednak nie brakuje wśród nich także gigantów – za przykład może posłużyć tu korporacja Facebook, która w 2021 r. przekształciła się w Meta.

Z czasem okazuje się także, że tożsamość niektórych marek uległa zatarciu. Jest to normalne zjawisko – czasy się bowiem zmieniają, a wraz z nimi klienci i ich potrzeby. Pojawiają się także nowe podmioty, które są lepiej dostosowane do aktualnych realiów i przez to bardziej konkurencyjne. W stawieniu im czoła pomaga rebranding, który pozwala odświeżyć wizerunek marki i lepiej dostosować go do aktualnych realiów. Jego celem jest zwrócenie na nowo uwagi na markę, która przestała być dostrzegana i wybierana przez odbiorców.

Rebranding może być także swoistym „kołem ratunkowym”. Może to być bowiem także proces naprawczy, który przeprowadza się w razie wystąpienia kryzysu wizerunkowego. Dochodzi do niego wskutek długotrwałych problemów, których nie da się pokonać innymi metodami. Jego celem jest zatarcie złych skojarzeń z marką oraz zmiana jej wizerunku. W przypadku rebrandingu naprawczego najczęściej konieczna okazuje się zmiana nazwy, logo i całego systemu identyfikacji wizualnej, aby rebranding przyniósł pożądane efekty.